10 Ocak 2008 Perşembe
Kablo İnternet
Uzun yıllar 56k bağlantıyla çile doldurduktan sonra daha hızlı bir internet bağlantısı almaya karar verdiğimde iki seçenek vardı önümde: ya Türk Telekom'dan veya onun hizmet sattığı şirketlerden ADSL satın alacaktım ya da Türksat'ın Kabloİnternet'ini.
Türk Telekom'un özelleştirme görünümlü peşkeşle yabancı sermayeye aceleyle hediye edilmesi tek başına zaten yeterince sinir bozucu değilmiş gibi, önümdeki topu topu iki seçenekten birini seçim dışı bırakarak beni bir mecburiyete de itmişti aynı zamanda.
İşte böylesi bir mecburiyetle başladığım Kabloİnternet'li hayatımın ilk günleri cicim ayları şeklinde geçerken, sonraki bir-iki hafta içinde, gelecekte ne kadar kabus olabileceğinin ipuçlarını vermeye başladı.
Akşamın bilmem kaçında işiniz internete düştüğünde kablo modeminizin ışıl ışıl yanması gereken diyotları size yalnızca göz kırpıyorsa, yapabileceğiniz tek şey Türksat'ın müşteri hizmetleri servisini aramaktır. Evet, aslında hiç hizmet olmamasından daha iyidir böyle bir servisin olması fakat telefonunuzun 4, 0, 1, 2 ve 6 numaralı tuşlarını diğer tuşlardan daha sık kullandığınızı farketmeye başladığınızda telefonda önce "kolay gelsin"leri, sonra "iyi akşamlar"ı esirgiyor, daha ilerleyen aşamalarda ise farklı hitaplar geliştiriyorsunuz.
Bütün bu yazdıklarım, aslında sıkça rastlanabilecek memnuniyetsizlik örneklerinden biri. Konunun asıl can sıkıcı tarafı, memnuniyetsizliğimin kaynağı durumundaki şirketin çarşaf çarşaf ilanlarla duyurduğu kampanyanın ucunun maddi ve teknik yönden bana ve Kabloİnternet kullanıcılarının önemli bir kısmına dokunuyor olması.
Maddi yönden başlayalım... Benim Kabloİnternet aldığım dönemde fiyatı, hızı ve esnekliğiyle en mantıklı seçenek 1Mbps-kotalı internet seçeneğiydi. Sıkça sorun yaşatmasını ve kimi zaman tüm haftasonu süren bölgesel arızaları gözardı edecek olursak, 15YTL'lik fiyatı nedeniyle gayet cazip görünen bu hizmetin fiyatı, "Büyük İndirim" diye duyurulan kampanyada 16YTL'ye yükseltilmiş durumda. Elbette ki Türksat'ın sunduğu hizmetin fiyatını belli miktarlarda arttırma hakkı vardır. Lakin, Kabloİnternet kullanıcılarının büyük kısmının abone olduğu bu hizmete yapılan zammın "Büyük İndirim" kampanyasıyla gözlerden kaçırılması hiç hoş değil.
Teknik Boyut
İşin teknik yönüyle açıklanınca ortaya çıkan gerçekler ise daha sevimsiz. Bu sevimsizliği ortaya çıkarmak için ilk önce ADSL ve Kabloİnternet teknolojilerinin ortak ve farklı yönlerini incelemek gerekiyor.
Hem ADSL hem de Kabloİnternet omurgası fiberoptik teknolojisinden faydalanır. Yani veri trafiğinin aktığı ana arterlerde veri fiberoptik kablolarla taşınır. Ana arterden sitenize, evinize ve nihayet odanızdaki bilgisayara bağlantı çekmek için ADSL twisted pair kablo kullanırken, Kabloİnternet koaksiyel kablo kullanır.
Koaksiyel kablonun veri taşıma kapasitesi, twisted pair kablonun kat kat üzerindedir. Bu anlamda koaksiyel kablo, hızlı internet bağlantısı için çok iyi bir çözüm olarak görülebilir. Ancak Kabloİnternet hizmetinde, ana arterden odanıza kadar gelen koaksiyel kablo birden fazla kullanıcı tarafından paylaşıldığı için, bu kablonun sağlayabileceği hızdan sizin payınıza düşecek miktar, kabloyu paylaşanların sayısı arttıkça düşecektir. Dolayısıyla, "Büyük İndirim" türünden kampanyalar yeterli altyapı yatırımıyla desteklenmediği müddetçe Kabloİnternet abonelerinin veri indirme hızları, sözleşmelerinde yazan değerin epey altında kalmaya devam edecektir.
Daha sade bir dille anlatmak gerekirse: gerekli yatırım yapılmazsa Kabloİnternet hızı, kullanıcı sayısı arttıkça düşecek.
Ve neticede olan, telefonumun tuşlarına ve benim sinirlerime olacak.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder